Gierende
zenuwen en grote liefdes
De
derde editie in Den Bosch had net zo goed
Live in the Living Ball Room kunnen heten.
Ruim 50 mensen waren aanwezig bij host
Paul Smits, maar de kenmerkende intieme
sfeer van Live in the Living Room
concerten was er niet minder om. En daar
was natuurlijk vooral de ten gehore
gebrachte muziek voor verantwoordelijk.
Jente
van Eck (‘ik kon wel janken, zo
zenuwachtig was ik’) beet het spits af
met een eerste set van vijf wonderschone
liedjes. Nonchalant, losjes en goedlachs
tussen de nummers door keek ze tijdens de
nummers af en toe priemend de zaal in,
waarmee ze de raakheid van elk van de
liedjes onderstreepte: alle gekheid op een
stokje, maar dit zijn wel even hele goede
liedjes, ja! Inspiratiebron bleek een oude
liefde. ‘Alle liedjes die ik nu ga
spelen hebben hetzelfde thema en komen uit
dezelfde periode: depressie na mijn eerste
grote liefde.’
Jasper
(waar is de deo, ik zweet peentjes)
Vergeer had eveneens een effectieve
strategie gevonden om in zijn debuut als
solo-artiest zijn nervositeit te ontladen:
ook hij grapte er op los en vertelde
verhaaltjes (‘ik heb gemerkt dat dit
werkt’) tussen de nummers door. Hij
sloeg zich met verve door zijn nummers
heen. Jaspers geheel eigen stemgeluid
raspte hees en ebde soms even ver weg,
maar was altijd zuiver en raak.
Ook
Anneke van Giersbergen (‘ik kots van de
zenuwen’), zangeres van de vooral ook in
sommige buitenlanden zeer populaire band
The Gathering wist haar weg om te
ontwapenen met anekdotes over de in de
zaal aanwezige grote liefde Rob (‘toch
Robbie - I hope so, hè?’) met soms zeer
breekbare, heel mooi gezongen songs. Tot
groot enthousiasme van iedere aanwezige en
in het bijzonder van de twee zorgvuldig
vooraan geposteerde Duitse jongens die
vanuit het uiterste zuiden van bij de
Zwitsers-Oostenrijkse grens naar Den Bosch
waren gekomen, speciaal voor dit concert.
In hun eigen woorden: ‘Tja, in ons land
reizen voetballiefhebbers 800 kilometer om
een gemiddelde competitiewedstrijd te
zien. Waarom zouden wij dan niet zo’n
afstand reizen om de beste zangeres van de
wereld in deze setting aan het werk te
zien?’ Over grote liefdes gesproken.
Na
de pauze hetzelfde laken en pak, waarbij
in Jente's Rushing away het publiek
muisstil de adem inhoudend zat te
luisteren en weer eens te beleven viel hoe
in een huiskamer soms de lucht elektrisch
geladen lijkt te kunnen worden. De drie
artiesten hadden tot besluit een heuse
uitsmijter in petto in de vorm van een voor
de gelegenheid ingestudeerde versie van Joan
Osbourne's St Teresa. Een prachtige kroon
op de avond waarop het publiek dan ook
razend enthousiast reageerde. Er gaan
inmiddels al stemmen op om dit nummer
gedrieën uit te brengen.